N.N.
Operetta Research Center
21 November, 2014
Today and tomorrow, the Deutsches Musicalarchiv hosts its annual conference in Freiburg. Among the various talks on the history of musical comedy in Germany, there is also a lecture given by Wolfgang Jansen on “Operetta in Socialist Germany.”
You might remember that the exhibition Welt der Operette at the Theatermuseum Wien and Munich addressed the topic of operetta in Eastern Germany after the Second World War for the first time. The catalogue of that exhibition included a ground-breaking essay by Roland Dippel about the distinct and unique history the genre went through in the Soviet occupied zone of Germany before the fall of the wall. Now, Wolfgang Jansen picks up this fascinating history and presents it to a different audience under the headline: “Operetta or Musical? Aspects of the Popular Musical Theater in the Former GDR” (Operette oder Musical? Zum populären Musiktheater in der frühen DDR).
Mr. Jansen will deliver his talk tomorrow, Saturday, at the Zentrum für Populäre Kultur und Musik der Universität Freiburg, Rosastraße 17-19.
The official announcement reads are follows: Nach 1945 war es den DDR-Verantwortlichen sehr bald klar, dass die Geschichten, die in den tradierten Operetten erzählt werden, kaum mit dem Aufbau des Sozialismus in Übereinstimmung zu bringen seien. Zwangsläufig entstand ein Bedarf an neuen, zeitgerechten Werken, den man zudem durch den Import aus dem sozialistischen Ausland zu befriedigen suchte. Der Vortrag, unterlegt mit einigen Musikbeispielen, geht der Frage nach, ob es in diesem Kontext zur Entstehung einer „sozialistischen Operette“ gekommen ist, und ob möglicherweise die Autoren und Komponisten bei ihren Bemühungen, den Werken einen höheren realistischen Gehalt zu geben, die neuen Stücke gleichsam gegen ihre Absicht in Richtung des (lange Zeit abgelehnten) Musicals öffneten.
We hope the individual talks of this conference will be published; we also hope Mr. Dippel will present his full-fledged study on DDR Operetta soon.
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